Rejs statkiem do Serocka
28.07.2012 r.

Naszą sobotnią wprawę do Serocka rozpoczęłyśmy o 8:30 rano, na warszawskiej przystani Podzamcze. Mimo wczesnej godziny przysłowiowy "żar lał się z nieba". Już na wstępie okazało się, że z uwagi na niski stan wody na Wiśle i śluzie Kanału Żerańskiego, rejs rozpocznie się dopiero od przystani na Żeraniu. To nie była dobra wiadomość, ponieważ odcinek rejsu między Podzamczem a Żeraniem obejmuje dużą atrakcję rejsu - piękną panoramę Starego Miasta .

ZTM - organizator rejsów statkiem po Wiśle i Kanale Żerańskim do Serocka - podstawił autobus, którym uczestnicy wycieczki zostali zawiezieni do przystani na Żeraniu. Tam czekał już na nas statek o wdzięcznej nazwie ZEFIR, który może zabrać na pokład 110 pasażerów. Słońce pięknie świeciło i było gorąco ale na szczęście statek był zadaszony, co dawało nam trochę cienia. Dopiero kiedy wpływaliśmy na obszar Zalewu Zegrzyńskiego powiał orzeźwiający zefir i było nam troszkę chłodniej na .. ZEFIRZE. Po drodze podziwiałyśmy obszar Chronionego Krajobrazu nad Zalewem Zegrzyńskim - jego bujną zieleń, przelatujące rybitwy, jerzyki, błotniaki oraz pływające dzikie kaczki. Nieopodal przepływały inne jednostki pływające, z wypoczywającymi nad Zalewem ludźmi - żaglówki, kajaki i motorówki. Zgłodniali pasażerowie konsumowali w międzyczasie własny prowiant lub potrawy z grila serwowane przez statkowy bufet.

Zalew Zegrzyński, to sztuczne jezioro powstałe w 1963 roku - ze spiętrzenia wód Narwi i Bugu, obejmujące 30,3 km2 powierzchni i sięgające 13 m głębokości.

Około 11.30 przybiliśmy do molo w Serocku, oddalonego od Warszawy 40 kilometrów. Serock położony jest naprzeciw ujścia Bugu do Narwi, na pograniczu Kotliny Warszawskiej i Wysoczyzny Ciechanowskiej. Miasto cechuje zachowany średniowieczny układ urbanistyczny - z rynkiem i ratuszem w centrum miasta oraz jednorodzinna zabudowa. W ramach tzw. wolnego czasu mogłyśmy zwiedzać miasto lub wygrzewać się na słońcu w okolicy miejskiej plaży i kąpieliska. Co prawda wyznaczony czas był zbyt krótki na zwiedzanie Serocka ale można było dojść do Rynku i podziwiać jego architekturę oraz widoki ze skarpy.

O godz. 12:50 ruszyliśmy w powrotny rejs. Humory dopisywały, śpiewałyśmy piosenki, robiłyśmy zdjęcia i podziwiałyśmy widoki. O godz. 15:38 statek zacumował na Żeraniu, skąd odwieziono nas do miejsca startu, czyli do przystani na Podzamczu.

W okresie od 1 maja do 28 września rejsy do Serocka odbywają się w soboty i niedziele.

Dzięki przyznanym funduszom z dotacji Wojewody Mazowieckiego, Amazonki z Żonkila miały możliwość, w tak licznej grupie, spędzić miło czas.

Tamara Glik

kliknij na obrazek by otworzyć galerię