Sochaczew w stylu retro
08.09.2012 r.

W sobotę, 9 września rano, wyruszyłyśmy spod Ratusza Bemowo na wycieczkę do Sochaczewa. Na ten dzień czekałyśmy od dawna, ponieważ bardzo lubimy nasze integracyjne wyjazdy. Cieszymy się chwilami spędzonymi razem, aktywnie wypoczywamy, zapominamy o chorobie i zwiedzamy nasz kraj.

Pierwszym punktem wycieczki było zwiedzanie Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie. Przewodnik, który nas oprowadzał po terenie Muzeum, wyjaśnił, że swój status Muzeum uzyskało w 1984 roku a ekspozycję otwarto po czterech latach. Muzeum mieści się w siedzibie dawnej Powiatowej Kolei Sochaczewskiej. Jest ono jednym z niewielu miejsc w Europie, gdzie znajduje się zbiór wąskotorowych pojazdów szynowych. W zbiorach Muzeum znajduje się 200 jednostek taboru wąskotorowego, a także kolekcje historycznych przedmiotów dokumentujących codzienne życie kolei wąskotorowych w Polsce. Muzeum jest jednostką finansowaną ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego. Ciekawostką jest to, że wszystkie zegary na terenie Muzeum wskazują godzinę 15:35. Zapytany o to przewodnik wyjaśnił, że jest to godzina o której wyjechał z Sochaczewa ostatni pociąg pasażerski powiatowej Kolei Sochaczewskiej, co miało miejsce w dniu 30 listopada 1984 roku. Dowiedziałyśmy się też, że teren Muzeum stanowił plener dla 12 produkcji filmowych i teledysków.

O godz. 10:00, pod opieką przewodnika, wyruszyłyśmy z siedziby Muzeum na wycieczkę turystyczną w stylu retro - wsiadając na stacji Sochaczew Muzeum do specjalnego pociągu o nazwie, nomen omen, RETRO, prowadzonym przez zabytkową lokomotywę - parowóz Px29-1704. Jeszcze w latach 60-tych ubiegłego wieku, pociąg ten służył mieszkańcom Sochaczewa jako środek transportu. Trasa wycieczki o długości 18 km i czasie przejazdu w obie strony 2,5 godziny, wiodła przez Sochaczew Miasto, Chodaków, Brochów, Tułowice do Wilcz Tułowskich, położonych na granicy Kampinoskiego Parku Narodowego. Na szlaku kolejowym znajduje się wiele atrakcji turystycznych regionu - Muzeum Ziemi Sochaczewskiej i Pola Bitwy nad Bzurą w centrum Sochaczewa, Żelazowa Wola z dworkiem rodzinnym Fryderyka Chopina i Brochów, w którym znajduje się wyjątkowy kościół warowny - miejsce ślubu rodziców i chrztu Fryderyka, polana nad Łasicą z grillem lub kiełbaską z ogniska. Po spacerze brzegiem Puszczy wsiadłyśmy do pociągu, który zawiózł nas na piknik do Osady Puszczańskiej, a później z powrotem do stacji Sochaczew Muzeum, gdzie już czekał na nas drugi przewodnik, który oprowadził nas po najciekawszych i najpiękniejszych zakątkach Sochaczewa.

Sochaczew jest jednym z najstarszych miast mazowieckich i domniemanym miejscem śmierci Bolesława Krzywoustego. Prawa miejskie otrzymał przed 1388 rokiem.. Nazwa miasta prawdopodobnie pochodzi od słowa o prasłowiańskim rodowodzie "socha", które oznaczało drewniane narzędzie służące do uprawy roli (pierwowzór pługa). Nazwa ta jest prawdopodobna ze względu na rolniczy charakter osady wczesnośredniowiecznej. Druga hipoteza wskazuje na słowo "sochacze" - suche gałęzie drzewa. Najważniejsze zabytki Sochaczewa, to m.in: ratusz miejski zbudowany w 1828 roku oraz ruiny zamku książąt mazowieckich wzniesionego ok. XIV wieku. Do Warszawy wróciłyśmy około 18:30 - w radosnych humorach, ze śpiewem na ustach.

Wyjazd został sfinansowany z przyznanej dotacji Wojewody Mazowieckiego.

kliknij na obrazek by otworzyć galerię