Wycieczka do Wrocławia 23/25 września 2021r.

Dzień pierwszy, 23 września 2021r. czwartek godz. 7.30

Pod Ratusza Bemowo ruszamy na trzydniową wycieczkę do Wrocławia. Bardzo się cieszymy, ponieważ od dłuższego czasu Wrocław był w naszych planach. Grupa liczy 28 osób, Członkinie Żonkila plus osoby wspierające. Po półtorej godziny zatrzymujemy się na 30 minut na przerwę na kawę, herbatę.

A

Ok. 12.30 jesteśmy w hotelu Campanille we Wrocławiu. Idziemy do swoich pokoi, zostawiamy w bagaże, chwila odpoczynku i o 14.30 ruszamy wraz z przewodnikiem na zwiedzanie.

Ostrów Tumski był kiedyś odrzańską wyspą i tu zaczęła się historia miasta Wrocław.  W XIX wieku zasypano północne koryto Odry i Ostrów Tumski stał się półwyspem. Na każdym kroku spotyka się tu wysokiej klasy zabytki np. gotycka archikatedra św. Jana Chrzciciela, pomimo zniszczeń wojennych zachwyca cennym wyposażeniem.

Ogród Botaniczny Uniwersytetu Wrocławskiego należy do najpiękniejszych w Polsce. Powstał w 1811r. z inicjatywy prof. Uniwersytetu Śląskiego, a po zniszczeniach wojennych został z pietyzmem odtworzonym i rozbudowany.  Pośrodku ogrodu można podziwiać malowniczy staw pozostałość koryta Odry.  Jest tam też alpinarium, palmiarnia, warto też zwrócić uwagę na popiersie Karola Linneusza z 1871r. Piękne kościoły , wspaniałe zabytkowe kamienice, ale trzeba jechać dalej.

Jedziemy na Stare Miasto, mamy 45 minut przerwy na odpoczynek, lekki posiłek, kawę, herbatę a potem dalej zwiedzanie.  Oglądamy odrestaurowane kamieniczki, przepiękne kościoły w których jest wiele cennych dzieł sztuki sakralnej. Na Rynku mnóstwo barów, restauracji, kawiarni z letnimi ogródkami. Rynek wrocławski należy do najpiękniejszych w Europie, a stojące wokół kamieniczki mają fasady z różnych epok od renesansu po historyzm i secesję. Stoi również przepiękny kościół gotycki św. Elżbiety, który należy do największych świątyni Wrocławia, oraz dwa cudowne domki renesansowy Jaś i barokowa Małgosia. Na Rynku stoi zabytkowy Ratusz, który jest jednym z najwspanialszych klejnotów świeckiej architektury gotyckiej środkowowschodniej Europy.

Czas jednak wracać do hotelu gdzie czeka na nas obiadokolacja, odpoczynek a jutro dalsze zwiedzanie.

Dzień drugi 24 września 2021r. piątek

Po śniadaniu, wyruszamy o 10.00 stateczkiem „Kaczuszka” w rejs po Odrze. W ciągu godziny oglądamy Wrocław z innej perspektywy. Też piękny. Potem przejazd do ZOO. Zwiedzamy afrykanarium i oceanarium. Ogród Wrocławski jest najstarszym ogrodem zoologicznym w Polsce ma 166 lat. Został otwarty w 1865roku. Ogród Zoologiczny we Wrocławiu znany jest z programów telewizyjnych Państwa Gucwińskich. Ogród ma największą wolierę dla ptaków oraz wiele gatunków niewystępujących już w naturze albo zagrożonych zagładą. Niesamowite znaczenie robi też oceanarium. Spacer jakby po dnie oceanu wśród raf koralowych i podwodnej roślinności, gdy wokół pływa setki ryb, dużych, małych i maleńkich, jednobarwnych i bardzo kolorowych  robo niesamowite wrażenie.  Po tych licznych atrakcjach 40 minut czasu wolnego na odpoczynek w barku lub kafejce wśród pięknej, ogrodowej zieleni, lecz czas jechać dalej.

Przed nami zwiedzanie Hali Ludowej dawniej zwanej Halą Stulecia, zbudowanej w latach 1911/1913 z myślą o obchodach setnej rocznicy Bitwy Narodów pod Lipskiem. Była to wtedy jedna z najnowocześniejszych budowli w Europie. Centralna część budowli z żelbetu ma kopułę o rozpiętości 65 metrów. Przed wejściem do Hali stoi iglica o wysokości 96 metrów wybudowana  1948r. z okazji Wystawy Ziem Odzyskanych. W Hali organizowane są do dziś imprezy sportowe, artystyczne i targi.  Mieliśmy możliwość zwiedzenia Hali wewnątrz i  zobaczenia multimedialnej wystawy przedstawiającej historię i przebieg budowy.

Jeszcze krótki spacer wokół grającej fontanny i przez Park Szczytnicki idziemy do autokaru i wracamy do hotelu na obiadokolację. Potem krótkie spotkanie i rozmowy w pokoju Wandzi a potem odpoczynek.

Dzień trzeci 25 września 2021r.  sobota

Po śniadaniu, z bagażami idziemy do autokaru i w drogę. Pierwszy przystanek to Muzeum Narodowe, które mieści się w imponującym gmach Zarządu Prowincji Śląskiej  wzniesionym w stylu renesansu północnego w latach 1882/1886. Muzeum zwiedzamy indywidualnie. Na I piętrze sztuka śląska XII/XVI wiek i XVI/XIX wiek/ Najstarsze z pokazywanych zabytków liczą około 900 lat.  Zaprezentowano tu wybitne dzieła gotyckiej rzeżby, malarstwa tablicowego, oraz wybitne przykłady malarstwa rzeżby i rzemiosła artystycznego od renesansu po czas początku XX wieku. II piętro to sztuka europejska XVw. światowe dzieła od renesanasu po połowę XXw.  Sztuka XVII/XIXw.  to najwybitniejsi malarze polscy, Jan Matejko, Jacek Malczewski, Olga Boznańska, Władysław Podkowiński, Stanisław Wyspiański.            III piętro  Cudo Twórcy  to najnowsza część muzeum udostępniona publiczności w 2018r.  Pokazane są trzy kolekcje, rzemiosło i sztuka zdobnicza, sztuka wschodu, współczesna ceramika i szkło. Niestety, czas goni i nie wszystko dało się spokojnie obejrzeć.

Czeka na nas jedna z najciekawszych atrakcji Wrocławia a może nawet coś wyjątkowego na świecie. To Panorama Racławicka.  Zwycięska pierwsza bitwa żołnierzy Tadeusza Kościuszki stoczona 4 kwietnia 1794r. pod Racławicami, jest tematem wielkiego malowidła eksponowanego w specjalnej Rotundzie. To wielkie malowidło składa się z 14 połączonych ze sobą płócien o łącznej długości 120 metrów i wysokości 15 metrów. Twórcą Panoramy Racławickiej był Jan Styka wraz z Wojciechem Kossakiem i grupą innych artystów. Dzieło wystawione było w latach 1894/1944 we Lwowie, a potem trafiło na 40lat do magazynów, aby po gruntownej renowacji od 1985r. znowu zachwycać zwiedzających. Przez 30 minut słuchamy objaśnień płynących z głośnika i czujemy się uczestnikami Bitwy pod Racławicami. Cudo !

Niestety czas nas goni i ok. 14.00 wyruszamy w drogę powrotną do Warszawy. Po drodze około 15.00 w Oleśnicy jest przerw na obiad i odpoczynek.  Zmęczeni ale pełni ważeń ok. 21.00 dojechaliśmy  do Warszawy. Była to piękna, wyjątkowa wycieczka, szkoda, że tak szybko minął czas. Być może kiedyś wrócimy do Wrocławia, aby zobaczyć to na co zabrakło czasu.

Wielkie podziękowania dla naszej koleżanki Wiceprezes Wandy, która włożyła tak wiele pracy i starań żeby zorganizować to całe przedsięwzięcie w drobnych szczegółach. My czułyśmy się bezpieczne i zaopiekowane.

1. Miało być krótko, ale mimo, że bardzo się starałam i nie o wszystkim napisałam.